تبلیغات
ریاضیات پویا - ریاضی گریزی
ریاضیات پویا

ریاضیات در اینترنت

آرشیو موضوعی

آرشیو

دوستان من

آمار وبلاگ

ریاضی گریزی

ریاضی یك درس است مثل خیلی از درس‌ها كه در مدرسه می‌خوانیم، سرزمینی است پر رمز و راز با قلمروی از اعداد و جمع و تفریق‌ها، ریاضی یكی از رشته‌های شاخه‌ی نظری در مقطع متوسطه هم هست كه متأسفانه چند سالی است از سوی دانش‌آموزان، مخصوصاً دانش‌آموزان منطقه‌ی لرستان، به ویژه غرب این استان مورد بی مهری قرار گرفته، تمایل چندانی ندارند تا در این رشته كه از سال دوم آغاز می‌شود، ادامه‌ی تحصیل بدهند. به استناد گفته‌‌ی یكی از مسؤولین مشاوره‌ی سازمان آموزش و پرورش لرستان كه در جلسه‌ای با مشاوران تحصیلی مدارس در میان گذاشتند طبق توافق‌نامه‌ای كه بین مشاوران و كارشناسان مسؤول اداره‌ی آموزش و پرورش كوهدشت بسته شد قرار بر این بود كه ۲۹ درصد از دانش‌آموزان سال اول به رشته‌ی ریاضی هدایت شوند كه متأسفانه تنها حدود ۸ درصد از آنان به این رشته راه پیدا كردند. حدود ۵۰ درصد به رشته‌‌ی علوم انسانی حدود ۲۵ درصد به رشته‌ی علوم تجربی و حدود ۱۰ درصد به شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش هدایت شدند، این درحالی است كه حتی ۸ درصدی كه رشته‌ی ریاضی را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب كرده‌اند، مطابق میل و علاقه‌ی شخصی خود نبوده‌ بلكه با اجبار مشاوران و مدیران مدارس بوده‌است.

در یك نظرسنجی‌ای كه از دو پایه‌ی دوم و سوم دبیرستان دخترانه‌‌ای به عمل آمد از یك كلاس ۲۰ نفره سال دوم تنها یك نفر و از یك كلاس ۱۹ نفره‌ی سال سوم نیز دو نفر با علاقه و میل خود رشته‌ی ریاضی را برای ادامه‌ی تحصیل برگزیده‌اند. بنابراین اگر این روند به همین منوال ادامه داشته‌باشد شاید در چند سال آینده شاهد حذف این رشته از میان دیگر رشته‌های تحصیلی از سوی دانش‌آموزان باشیم. البته ریاضی گریزی دانش‌آموزان بحثی نیست كه با یك یا دو گزارش كوتاه بررسی و مورد كنكاش قرار بگیرد بلكه بایستی كارشناسان و برنامه‌ریزان وزارت آموزش و پرورش با برگزاری همایش‌ها و جلسات متعدد علل و چرایی این موضوع را بررسی نمایند و اما این موضوع دلایل متعددی دارد كه با عده‌ای از دانش‌آموزان و دبیران ریاضی در این‌ باره به گفت‌وگو نشسته‌ایم. آقای شاه‌پور ابراهیمی دبیر ریاضی یكی از دبیرستان‌های شهر كوهدشت می‌گوید:«از عواملی كه باعث می‌شود دانش‌آموزان از ریاضی گریزان باشند ذهنیت منفی افراد است، اغلب بچه‌ها با پیش زمینه و پیش فرض منفی با ریاضی برخورد می‌كنند مثلاً دانش‌آموزی از خواهر یا برادرش شنیده كه ریاضی خیلی سخت است و او هم با همین دید به ریاضی می‌نگرد.» آقای ابراهیمی معتقد است:« ریاضی یك درس پایه است و باید در دوره‌ی ابتدایی مهارت ریاضی را در دانش‌آموزان ایجاد كرد، معلمان خلاق، كوشا و مسلط به دانش ریاضی، روح ریاضی را باید در دانش‌آموزان تقویت كنند.» وی ادامه داد:« متأسفانه اكثر معلمان ریاضی دوره‌ی ابتدایی از نظر روش‌های تدریس ریاضی ضعیف هستند و این امر ذهنیت سختی ریاضی را در افراد تقویت می‌كند.» به نظر او ضعف مدیریت آموزش و پرورش را نباید نادیده گرفت چون با برگزاری كلاس‌های ضمن خدمت به ویژه برای معلمان ابتدایی بنیه‌ی علمی آنان تقویت می‌گردد. آقای شریف غلام‌پور از دیگر دبیران ریاضی مقطع متوسطه به نكاتی اشاره می‌كند كه به نظر وی در انتخاب رشته‌ی ریاضی بی‌تأثیر نیست مثل: - انتزاعی بودن مباحث ریاضی- عدم توجه مسؤولین و كارشناسان به آینده‌ی شغلی- استفاده نكردن از دبیران و مدرسین برای تألیف كتب درسی- طراحی دروس و تمرینات به طوری كه نیازمند هوش زیاد است - كم‌توجهی به دبیران ریاضی(نظر آقای غلام‌پور این است كه بین دبیران ریاضی و دیگر دبیران از نظر سختی كار باید تفاوت باشد)، وی معتقد است خانواده نیز در گرایش رشته‌ی ریاضی بی‌تأثیر نیست. پس از نظر خواهی از دبیران ریاضی نظر دانش‌آموزان را نیز در این مورد جویا می‌شویم. یكی از دانش‌آموزان به ذهنیت منفی افراد نسبت به رشته‌‌ی ریاضی اشاره می‌كند. او معتقد است كه حتی بسیاری از معلمان رشته‌ی ریاضی از این رشته بدگویی می‌كنند و آن را بسیار سنگین می‌دانند. دیگری از عدم تجربه‌ی لازم دبیران می‌گوید و عقیده دارد از معلم ریاضی بی‌سواد چیزی نمی‌توان یاد گرفت. چند دانش‌آموز دیگر از نداشتن امید به آینده‌ی شغلی حرف می‌زنند و از بی‌كار ماندن در آینده می‌ترسند، ترس از قبول نشدن در كنكور هم نظر تعداد دیگری است، چند مورد هم به نداشتن هوش و استعداد كافی در خود اشاره می‌كنند. یك دانش‌آموز علاقه‌مند به رشته‌‌ی ریاضی از فقر مادی می‌گوید او داشتن رایانه را لازمه‌ی تحصیل در رشته‌ی ریاضی می‌داند و می‌گوید من برای گرفتن نمره مناسب در درس مبانی كامپیوتر به یك دستگاه رایانه نیاز دارم اما توان مادی ما این اجازه را نمی‌دهد، دانش‌آموز دیگری بیان می‌كند ضعف ما در این رشته مربوط به دوره‌ی ابتدایی و راهنمایی است و به قول معروف خانه از پای بست ویران است، نداشتن اعتماد به نفس را فرد دیگری ذكر می‌كند و اظهار می‌دارد كه با داشتن هوش زیاد و علاقه‌‌ی لازم نسبت به رشته‌ی ریاضی فكر می‌كنم از پس این رشته برنیایم و در نیمه‌‌ی راه بمانم تصور این‌كه یك مسئله از فیزیك یا حسابان را حل كنم تقریباً غیر ممكن است. اینك با توجه به نظرات ایراد شده توسط دبیران ریاضی و تعدادی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به طور كلی عواملی را كه در عدم گرایش دانش‌آموزان به رشته‌ی ریاضی مؤثر است می‌پردازیم: - عوامل فردی مثل هوش، استعداد و علاقه. -عوامل خانوادگی مثل فقر فرهنگی و اقتصادی خانواده. -انتظار و تهدید خانواده. - عملكرد ضعیف معلمان در دوره‌ی ابتدایی و راهنمایی. - ترس از عدم موفقیت در كنكور. - عدم انگیزه‌ی تحصیلی و نا امیدی نسبت به آینده‌‌ی شغلی. - عدم برنامه‌ریزی صحیح جهت انتخاب رشته و شغل. -عملكرد ضعیف مشاوران و شناساندن رشته‌های تحصیلی دانشگاهی پس از دوره‌ی متوسطه. -بی‌سواد بودن والدین. - نحوه‌ی تدریس و برخورد معلمان در ارایه دروس. - اضطراب و استرس از ورود به این رشته.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : محمود مقصودی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما در میان علوم پایه ، کدام گزینه بیشترین نقش را در زندگی انسان داراست؟